Kabriolet na lato. Dlaczego warto i na co zwracać uwagę?
Lato w pełni, a wielu z nas marzyło już o przejażdżce kabrioletem w słoneczny dzień. Na ulicach pojawia się coraz więcej samochodów z opuszczanym dachem, co skłania nas do rozważenia wynajęcia kabrioletu. Jakie kwestie warto brać pod uwagę, planując taki najem?
Jeśli zastanawiasz się nad wynajmem kabrioletu, które będzie używane tylko latem, lub planujesz korzystać z niego przez cały rok, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii. Na początek, istnieje pytanie dotyczące rodzaju składanego dachu:
Roadster to pojazdy dwuosobowe, głównie o charakterze sportowym, wyposażone w składany lub ręcznie zdejmowany dach zrobiony z materiału lub winylu. Często nie mają swoich odpowiedników z twardym, nieskładanym dachem. Przykłady to Mazda MX-5 czy BMW Z4.
Convertible to samochody oferujące 4 lub 5 miejsc, często oparte na konstrukcji sedanów lub coupe, posiadające twardy dach. Przykłady to Volvo C70, Audi A4 Cabrio czy VW Beetle.
Targa to rozwiązanie pośrednie między coupe a spiderem. Pojazdy tego typu posiadają często zdejmowaną część sztywnego dachu, często z umieszczonym środkowym wspornikiem. Dach składa się zazwyczaj z dwóch elementów. Przykłady to Mazda MX-5 ND RF czy Porsche 911.
Coupe Cabrio to samochody ze składanym lub demontowalnym dachem, który jest „sztywny”, wykonany z tworzyw sztucznych lub metalu.
Spider/Spyder to pojazdy dwu- lub czteromiejscowe, przy czym nazwa ta ma lekkie zabarwienie historyczne, wywodząc się z XIX wieku i odnosząc się do pojazdów bez dachu. Przykłady to Porsche Boxster Spyder czy Audi R8 Spyder. Ogólnie charakteryzują się otwartą konstrukcją dachu, co nieco odbiega od klasycznej definicji kabrioletu.
Miękki dach
Dachy w kabrioletach mogą być wykonane z materiałów miękkich, takich jak płótno. Zaletą tego rodzaju konstrukcji jest mniejsza złożoność, co przekłada się na niższe koszty produkcji i napraw. Składanie dachu zajmuje krócej i zajmuje mniej miejsca, co ma istotne znaczenie w przypadku pojazdów z dachem do składania. W luksusowych markach dachy płócienne występują w kontrastowych odcieniach, co dodaje elegancji całemu pojazdowi. Niektórzy miłośnicy motoryzacji cenią tę opcję ze względu na estetykę – po prostu uważają, że samochody z miękkim dachem prezentują się lepiej. W dzisiejszych czasach wiele wad, jakie były kiedyś związane z dachami płóciennymi, zostało wyeliminowanych. Współczesne dachy składają się z kilku warstw, co gwarantuje właściwą izolację kabiny od temperatury i wilgoci, co sprawia, że pojazdy te są uniwersalne i mogą być używane przez cały rok bez obaw o niskie temperatury i wilgoć.
Twardy dach
Inną popularną wersją są modele z trwałym dachem, wykonanym z tworzyw sztucznych lub metalu. Dach jest podzielony poprzecznie na kilka sekcji, co umożliwia jego składanie i schowywanie w bagażniku pojazdu. Jest to bardziej złożona konstrukcja z liczniejszymi uszczelnieniami na wspomnianych podziałach, wymagająca układu elektrycznego do składania ze względu na swoją większą masę. Bezpieczeństwo jest na pewno wyższe w porównaniu do dachów płóciennych. Dach sztywny nie wymaga tak częstej konserwacji jak płótno, eliminując konieczność rocznej pielęgnacji. Choć warto regularnie kontrolować uszczelki poszczególnych segmentów. To rozwiązanie jest także bardziej odporne na akt wandalizmu, jednak ze względu na konstrukcję zajmuje więcej miejsca niż dach miękki. Pozytywnie wpływa na to również aerodynamika, dzięki zoptymalizowanemu kształtowi i gładkości konstrukcji. Chociaż koszty napraw są wyższe, trwałość tej konstrukcji jest szacowana na 10 000-20 000 cykli, co praktycznie oznacza całe życie pojazdu.
Na co się zdecydować i jak dbać?
Oczywiście, wybór zależy od indywidualnych preferencji estetycznych, które są kwestią gustu i nie podlegają dyskusji. Z praktycznego punktu widzenia jednak, pojazdy z twardym dachem wydają się lepszym wyborem, szczególnie jeśli planujemy korzystać z nich przez cały rok i pozostawiać na zewnątrz. Roadstery są dedykowane dla tych, którzy mogą sobie pozwolić na posiadanie drugiego pojazdu o charakterze sportowym, używanego głównie w sezonie letnim. Warto zaznaczyć, że auta typu spider, choć są rzadko spotykane, powinny być przechowywane w garażu.
Dla każdego kabrioletu, bez względu na jego typ, należy odpowiednio dbać. Wspólną cechą wszystkich tych pojazdów są mechanizmy oraz uszczelki, które warto regularnie kontrolować i konserwować co najmniej raz na dwa lata. Pod terminem „konserwacja” rozumiemy smarowanie wszelkich mechanizmów, zabezpieczanie uszczelek oraz inspekcję układów elektrycznych, jeśli są obecne. Niezmiernie ważne jest także prawidłowe dostosowanie mechanizmów. Warto, aby dach składał się równomiernie i nie pozostawiał żadnych szczelin po rozłożeniu. Niewłaściwie składający się dach może powodować naprężenia w konstrukcji i w najgorszym przypadku, stwarzać ryzyko awarii układów elektrycznych.
Unikamy myjni automatycznych, które mogą potencjalnie uszkodzić dach materiałowy. Mycie pojazdów przy użyciu myjek ciśnieniowych jest bezproblemowe, jednak zaleca się zachowanie odległości około 30-40 cm od kluczowych elementów konstrukcji i poszycia. Zamykanie dachu nie powinno odbywać się, gdy jest on jeszcze mokry. Bezpieczniej jest poczekać, aż wyschnie, aby uniknąć dostania się wilgoci do komory, gdzie dach jest schowany.
Przy wynajmie kabrioletu istotne jest skupienie uwagi na stanie poszycia, sprawdzając obecność załamań, przetarć, odbarwień i innych potencjalnie niepokojących oznak zużycia powłoki. W przypadku wypłowienia dachu można wnioskować, że auto nie było przechowywane w garażu. Konieczne jest dokładne sprawdzenie całego mechanizmu składania i rozkładania dachu. Przy składaniu warto rzucić okiem do komory, gdzie schowany jest dach, w poszukiwaniu śladów rdzy i wilgoci. Zaleca się to zarówno przed, jak i po jeździe testowej. Dobra praktyką jest również odwiedzenie myjni i dokładne zwilżenie pojazdu w celu wykrycia ewentualnych przecieków.
Nie ma potrzeby obawiania się kabrioletów, o ile dba się o nie właściwie. Dobrze utrzymany dach kabrioletu posłuży przez wiele lat. Kluczowe jest, aby traktować takie auto z należytą troską, dbając o nie lepiej niż o pojazd codzienny. Przy wynajmie kabrioletu na lato warto mieć szeroko otwarte oczy i zwracać szczególną uwagę na detale dotyczące mechanizmu.